[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 3، شماره 2 - ( 12-1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 3-16 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه علی بین شیوه‌های فرزندپروری، سبک‌های دلبستگی و بی‌انضباطی با میانجی‌گری خودتنظیمی هیجانی، مهارت‌های اجتماعی و نظریه ذهن
فاطمه فرزادی، ناصر بهروزی ، منیجه شهنی ییلاق
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (1428 مشاهده)

چکیده: بی‌انضباطی یک پدیده چندوجهی است که اثرات نامطلوبی بر کلاس درس دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه علی شیوه‌های فرزندپروری و سبک‌های دلبستگی با بی‌انضباطی در مدرسه با میانجی‌گری خودتنظیمی هیجانی، مهارت‌های اجتماعی و نظریه ذهن در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان‌های شهر اهواز بود. از این جامعه، 440 دانش آموز دختر از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل، پرسشنامه فرزند پروری بامریند (BPSQ)، پرسشنامه دلبستگی بزرگسال (AAI)، پرسشنامه محقق ساخته بی‌انضباطی، پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (SEIQ)، پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی توجوانان (TISS) و آزمون ذهن‌خوانی از طریق تصویر چشم (RMET) بودند. نتایج مدل اصلاح‌شده نشان داد که شیوه‌های فرزندپروری (فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه و سهل‌گیرانه) و سبک‌های دلبستگی (ایمن، ناایمن اجتنابی و دوسوگرا) علاوه بر اثر مستقیم بر بی‌انضباطی، از طریق متغیرهای میانجی خودتنظیمی هیجانی و مهارت‌های اجتماعی نیز بر بی‌انضباطی مؤثر هستند. متغیر نظریه ذهن در مدل پیشنهادی به‌عنوان متغیر میانجی در مدل اصلاح شده شناخته نشد و فقط دارای اثر مستقیم بر بی‌انضباطی بود. بر این اساس، آگاهی والدین از نحوه سبک فرزندپروری مناسب فرزندان و پرورش مهارت‌های هیجانی، اجتماعی و هدایت آنان در تجربه‌های موفقیت‌آمیز، می‌تواند منجر به تجهیز آنان به توانمندی‌های هیجانی و مدیریت هیجان و روابط اجتماعی گسترده‌تر شده و از این طریق بی‌انضباطی را کاهش دهد.

واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: شیوه‌ فرزندپروری، سبک‌ دلبستگی، خودتنظیمی هیجانی، مهارت‌ اجتماعی، نظریه ذهن
متن کامل [PDF 4033 kb]   (1380 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzadi F, Behroozi N, Shehni Yailagh M. The causal relationship between parenting styles‚ attachment styles and indiscipline mediated by the emotional self-regulating mediation, social skills and Theory of Mind. ijfp. 2017; 3 (2) :3-16
URL: http://ijfp.ir/article-1-145-fa.html

فرزادی فاطمه، بهروزی ناصر، شهنی ییلاق منیجه. رابطه علی بین شیوه‌های فرزندپروری، سبک‌های دلبستگی و بی‌انضباطی با میانجی‌گری خودتنظیمی هیجانی، مهارت‌های اجتماعی و نظریه ذهن. روانشناسی خانواده. 1395; 3 (2) :3-16

URL: http://ijfp.ir/article-1-145-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه روانشناسی خانواده (نشریه انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران) Journal of Family Psychology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790