[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 2، شماره 2 - ( 8-1394 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 79-92 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر افزایش ذهن‌آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی
وحیده باباخانی، شکوه نوابی نژاد ، عبدالله شفیع آبادی، علیرضا کیامنش
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده:   (1806 مشاهده)

: از عوامل موثر در بروز تعارضات بین زوجین، موضوعات و محتویات افکار آنان است. به بیان دیگر، از آن­جا که هر یک از زوجین دارای افکار و الگوهای ذهنی خاص خود هستند، ممکن است در ارتباطات خود با یکدیگر دچار تعارض شوند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر افزایش ذهن­آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین انجام شد. پژوهش حاضر، آزمایشی از نوع پیش­آزمون-         پس­آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد ده زوج در این پژوهش شرکت کردند که در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 120-90 دقیقه­ای تحت مداخله با رویکرد یکپارچه فلدمن قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه پنج عاملی ذهن­آگاهی (FFMQ) و پرسشنامه تعارضات زناشویی (MCQ) بود که در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری، توسط دو گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. یافته­های به­دست آمده از تحلیل داده­ها نشان داد که بین میانگین نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد؛ به این معنا که آموزش الگوی یکپارچه فلدمن موجب افزایش ذهن­آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین شده است؛ و این تاثیر در طی زمان دارای ماندگاری است. با توجه به یافته­های پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت الگوی الگوی یکپارچه فلدمن     می­تواند به عنوان یکی از روش­های مداخله مورد استفاده زوج درمانگران و درمانگران خانواده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: رویکرد یکپارچه فلدمن، ذهن‌آگاهی، تعارض زناشویی
متن کامل [PDF 9670 kb]   (2514 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babakhani V, Navabinejad S, Shafiabady A, Kiamanesh A. Effectiveness of Feldman integrated training approach on the increase of mindfulness and decrease of marital conflicts of couples. ijfp. 2015; 2 (2) :79-92
URL: http://ijfp.ir/article-1-40-fa.html

باباخانی وحیده، نوابی نژاد شکوه، شفیع آبادی عبدالله، کیامنش علیرضا. اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر افزایش ذهن‌آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی. روانشناسی خانواده. 1394; 2 (2) :79-92

URL: http://ijfp.ir/article-1-40-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( 8-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه روانشناسی خانواده (نشریه انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران) Journal of Family Psychology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790