کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی یک برنامه گروهی است که با کمک ترکیبی از مراقبه ذهنآگاهی، آگاهی بدنی و تمرینات یوگا با هدف افزایش آگاهی انجام میشود. هدفاز انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعارض مادر- فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست شهر اهواز بود. روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. در این پژوهش نمونه شامل 30 دانشآموز پسر مادر سرپرست بود که در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش 90 دقیقهای کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی را دریافت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گروه در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، پرسشنامه تعارض والد- فرزند (PCS) و پرسشنامه قلدری (IBS) را تکمیل کردند. یافتهها تفاوت معناداری بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات تعارض والد- فرزند و قلدری در مرحله پسآزمون و پیگیری را نشان داد. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی، یک آموزش مؤثر برای کاهش تعارضات والد- فرزندی و قلدری در نوجوانان مادر سرپرست است. با توجه به اثربخشی این روش، اجرای چنین جلساتی توسط روانشناسان، مشاوران مدارس و سایر درمانگران خانواده توصیه میشود.
Baharvand I, Sodani M, Abaspour Z. The effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on parent-child conflict and bullying in single mother-headed adolescents. ijfp. 2019; 6 (1) :69-80 URL: http://ijfp.ir/article-1-446-fa.html
بهاروند ایمان، سودانی منصور، عباسپور ذبیحاله. اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعارض والد- فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست. روانشناسی خانواده. 1398; 6 (1) :69-80