[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 1، شماره 1 - ( 6-1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 63-74 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه علّی بین سبک‌های فرزندپروری و عملکرد تحصیلی با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان
جلال مرادیان ، سیروس عالی‌پور، منیجه شهنی ییلاق
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (1783 مشاهده)

خانواده مهم­ترین محیط اجتماعی است که بر رشد افراد تاثیر می­گذارد. فرد نه تنها از نظر جسمی و زیستی بلکه از نظر شخصیتی نیز تحت­ تاثیر تجارب اولیه خود در محیط خانواده قرار می­گیرد. هدف از پژوهش حاضر آزمایش مدل رابطه علّی بین سبک­های فرزندپروری و عملکرد تحصیلی با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان بود. 236 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ( 119  دختر،  117  پسر) به پرسشنامه سبک­های فرزندپروری بامریند (BPSQ)، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (ASES) و آزمون انگیزه پیشرفت (AMT) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدر اثر مستقیم مثبت و معنادار و سبک­ فرزندپروری مستبد اثر مستقیم منفی و معنادار بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دارند. سبک فرزندپروری آسان­گیر اثر مستقیم منفی معنادار بر خودکارآمدی تحصیلی داشت اما اثر معنادار بر انگیزه پیشرفت نداشت. همچنین خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم مثبت و معنادار بر عملکرد تحصیلی دارد اما بین انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین، نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش کافی برخوردار نیست، برازش بهتر از طریق حذف مسیر غیرمعنا­دار سبک فرزندپروری آسان­گیر به انگیزه پیشرفت حاصل شد. به علاوه، اثرات غیرمستقیم کلی سبک­های فرزندپروری مقتدر، مستبد و آسان­گیر با عملکرد تحصیلی با واسطه انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی معنادار بودند. 

واژه‌های کلیدی: : سبک فرزندپروری، عملکرد تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، انگیزه پیشرفت
متن کامل [PDF 217 kb]   (2354 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradian J, Alipour S, Shehni Yailagh M. The causal relationship between parenting styles and academic performance mediated by the role of academic self-efficacy and achievement motivation in the students . ijfp. 2014; 1 (1) :63-74
URL: http://ijfp.ir/article-1-55-fa.html

مرادیان جلال، عالی‌پور سیروس، شهنی ییلاق منیجه. رابطه علّی بین سبک‌های فرزندپروری و عملکرد تحصیلی با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان. روانشناسی خانواده. 1393; 1 (1) :63-74

URL: http://ijfp.ir/article-1-55-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( 6-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه روانشناسی خانواده (نشریه انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران) Journal of Family Psychology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790