[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 7، شماره 1 - ( 6-1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی
فاطمه علی دوستی، فاطمه جنگی
چکیده:   (398 مشاهده)
داشتن کودک کم توان ذهنی بر بهداشت روان خانواده، اثر بسزایی دارد و منجر به نگرانی و ایجاد مشکلات روانشناختی می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل (گراس) بر تنظیم هیجان، اضطراب و افسردگی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی مادران دارای فرزند پسر کم‌توان ذهنی شهر مشهد در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بودند که از بین این افراد تعداد 30 نفر، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جای‌دهی شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 ساعتی تحت آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل گراس قرار گرفتند؛ در حالی که افراد گروه کنترل طی این مدت هیچگونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. همه آزمودنی‌ها قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ)، پرسشنامه اضطراب و افسردگ بک (BAI و BDI-II) پاسخ دادند. نتایج این تحلیل ها نشان داد که نمرات تنظیم هیجانی، اضطراب و افسردگی آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون به طور معناداری پایین تر بود. از این یافته ها استنباط می شود که آموزش تنظیم هیجان، شیوه مناسبی برای بهبود تنظیم هیجانی و کاهش اضطراب و افسردگی در مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی است که میتواند به عنوان مداخله ای دارای شواهد تجربی در کلینک‌های روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کم توانی ذهنی، آموزش تنظیم هیجان، اضطراب، افسردگی
متن کامل [PDF 261 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/20 | پذیرش: 1399/3/18 | انتشار: 1399/6/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


علی دوستی فاطمه، جنگی فاطمه. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. دوفصلنامه روانشناسی خانواده. 1399; 7 (1)

URL: http://ijfp.ir/article-1-633-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه روانشناسي خانواده (نشريه انجمن علمي روانشناسي خانواده ايران) Journal of Family Psychology
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4280