[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 4، شماره 2 - ( 12-1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 89-102 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه‌ انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفه‌های آن
زهرا قاسمی، غلامحسین مکتبی ، علیرضا حاجی یخچالی
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (127 مشاهده)
: پیوند با مدرسه به ارتباطات دانش‌آموز با مدرسه و دیگر جنبه‌های زندگی اشاره دارد. این سازه، بازنمایی از حس دلبستگی و تعهد دانش‏آموز نسبت به مدرسه است و در برگیرنده تجربه‌های دانش‏آموز از مورد توجه قرار گرفتن در مدرسه و داشتن حس نزدیکی به کارکنان و محیط مدرسه است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفه‌های آن (تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه یازدهم متوسطه شهرستان دزفول در سال تحصیلی 1395-1394 بود. از این جامعه، تعداد 350 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس‌ انسجام خانواده (SFC) مقیاس حمایت تحصیلی(SES) ، پرسشنامه تاب‌آوری تحصیلی) (ARL و مقیاس پیوند با مدرسه (SCS) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ترکیب خطی انسجام خانواده، مؤلفه‌های حمایت تحصیلی (حمایت از سوی همسالان، پدر، مادر و معلم) و مؤلفه‌های تاب‌آوری تحصیلی (جهت‌گیری‌ آینده، مهارت‌های ارتباطی و مسئله‌محوری/مثبت‌نگری) با مؤلفه‌های پیوند با مدرسه (تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد) رابطه مثبت معنا‌داری وجود دارد و مجموعه متغیرهای پیش‌بین قابلیت پیش‌بینی متغیرهای ملاک در این پژوهش را دارند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان متغیرهای پیش‌بین به ترتیب، حمایت تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی و انسجام خانواده، پیش‌بین‌های قوی برای پیوند با مدرسه هستند.
واژه‌های کلیدی: انسجام خانواده، حمایت تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی، پیوند با مدرسه
متن کامل [PDF 2726 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Z, Maktabi G H, Hajiyakhchali A. The relationship between family coherence, educational support and academic resilience and school- bonding and its components. ijfp. 2018; 4 (2) :89-102
URL: http://ijfp.ir/article-1-300-fa.html

قاسمی زهرا، مکتبی غلامحسین، حاجی یخچالی علیرضا. رابطه‌ انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفه‌های آن . روانشناسی خانواده. 1396; 4 (2) :89-102

URL: http://ijfp.ir/article-1-300-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه روانشناسی خانواده (نشریه انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران) Journal of Family Psychology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3790