[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 5، شماره 1 - ( 6-1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 31-44 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش رویکرد تلفیقی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و رویکرد آماده‌سازی اولسون بر انتظار از ازدواج و مسئولیت‌پذیری دختران مجردمانده
بهار حاج‌رضایی، شکوه نوابی‌نژاد، علیرضا کیامنش
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (113 مشاهده)
افزایش سن ازدواج می‌تواند موجب آسیب‌های بسیاری در جوانان مجردمانده بخصوص دختران، خانواده‌های آنان و جامعه شود. به‌علاوه تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع نیز باعث تغییر در الگوهای ازدواج شده است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش رویکرد تلفیقی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و رویکرد  آماده‌سازی اولسون بر انتظار از ازدواج و مسئولیت‌پذیری دختران مجردمانده بود. این پژوهش ‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 40دختر مجردمانده در شهر تهران در این پژوهش شرکت کردند و به‌طور تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 120 دقیقه‌ای آموزش رویکرد تلفیقی اکت (ACT) و رویکرد آماده‌سازی اولسون را دریافت کردند. انتظار از ازدواج با مقیاس انتظار از ازدواج (MES) و مسولیت‌پذیری با پرسشنامه کالیفرنیا (CPI) سنجیده شد. نتایج نشان داد که آموزش رویکرد تلفیقی اکت (ACT) و رویکرد آماده‌سازی اولسون بر کاهش انتظارات بدبینانه و ایده‌آل‌گرایانه از ازدواج موثر بوده است. افزون بر آن نتایج نشان داد که رویکرد تلفیقی در افزایش انتظارات واقع‌گرایانه از ازدواج و مسئولیت‌پذیری دختران مجردمانده مؤثر بوده است. لذا، این رویکرد می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های مداخله مورد استفاده مشاوران ازدواج و درمانگران خانواده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، رویکرد آماده‌سازی اولسون، انتظار از ازدواج، مسئولیت‌پذیری
متن کامل [PDF 4275 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajrezaei B, Navabinejad S, Kiamanesh A. The efectiveness of an integrated approach of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Olson's preparation approach on marriage expectation and responsibility among unmarried girls. ijfp. 2018; 5 (1) :31-44
URL: http://ijfp.ir/article-1-400-fa.html

حاج‌رضایی بهار، نوابی‌نژاد شکوه، کیامنش علیرضا. اثربخشی آموزش رویکرد تلفیقی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و رویکرد آماده‌سازی اولسون بر انتظار از ازدواج و مسئولیت‌پذیری دختران مجردمانده. روانشناسی خانواده. 1397; 5 (1) :31-44

URL: http://ijfp.ir/article-1-400-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه روانشناسی خانواده (نشریه انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران) Journal of Family Psychology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3937