[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 5، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 15-26 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و قلدری در دانش‌آموزان
عباس اصغری شربیانی، سجاد بشرپور
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (526 مشاهده)
قلدری به‌عنوان برجسته‌ترین نوع خشنونت در مدارس به یک حالت عدم تعادل قدرت بین دو نفر تعریف می‌شود که در آن فرد قوی‌تر به کرات و به اشکال مختلف فیزیکی، کلامی یا روانشناختی باعث آزار و اذیت و صدمه در فرد ضعیف‌تر می‌شود. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و رفتارهای مرتبط با قلدری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان بستان‌آباد در سال تحصیلی 98- 1397بود. 245 دانش‌آموز در این پژوهش شرکت کردند. شرکت‌کنندگان ابزار سنجش عملکرد خانواده (FAD)،  پرسشنامه قلدری/ قربانی (B/VQ) و مقیاس همدلی هیجانی متعادل (BEES) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد کارکرد ضعیف خانواده با همدلی رابطه منفی و معنادار و با رفتارهای مرتبط با قلدری رابطه مثبت و معنادار دارد. نتایج همچنین مشخص ساخت همدلی با رفتارهای مرتبط با قلدری رابطه منفی معناداری دارد. ضرایب تأثیر نشان داد کارکرد ضعیف خانواده به‌صورت منفی و معنادار بر همدلی و به‌صورت مثبت و معنادار بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر دارد. ضریب تأثیر مسیر همدلی به رفتارهای مرتبط با قلدری نیز معنادار بود. همچنین کارکرد ضعیف خانواده به‌صورت غیرمستقیم و از طریق میانجی‌گری همدلی بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر مثبت و معنادار داشت. بنابر نتایج پژوهش کارکردهای خانواده به‌صورت مستقیم و هم به‌صورت غیرمستقیم از طریق همدلی بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر دارد. یافته‌های به‌دست آمده از پژوهش حاضر می‌تواند در جهت پیشگیری از رفتارهای مرتبط با قلدری مورد استفاده روانشناسان و متخصصان امر قرار گیرد. 
واژه‌های کلیدی: کارکرد خانواده، همدلی، قلدری در دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 2273 kb]   (544 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari Sharabiani A, Basharpoor S. The mediating role of empathy in the relationship between family functioning and bullying in students. ijfp. 2019; 5 (2) :15-26
URL: http://ijfp.ir/article-1-432-fa.html

اصغری شربیانی عباس، بشرپور سجاد. نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و قلدری در دانش‌آموزان. روانشناسی خانواده. 1397; 5 (2) :15-26

URL: http://ijfp.ir/article-1-432-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
955793 Journal of Family Psychology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4072