[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 5، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 53-64 برگشت به فهرست نسخه ها
پدیدارشناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری
حسین متین، صدیقه احمدی، مرضیه جلالی
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (475 مشاهده)
وجود کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری اغلب نظام خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تغییرات مهمی در زندگی خانواده‌ها و به‌ویژه نزد مادران ایجاد می‌کند. بررسی تجارب و اثرات ناتوانی یادگیری بر زندگی از زاویه دید والدین کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری به‌ویژه مادران این کودکان دارای اهمیت است. بر همین اساس، هدف این پژوهش دستیابی به تجربه مادران در زندگی با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی و با نمونه‌گیری هدفمند اجرا شد. 10 مادر دارای فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند. داده‌ها به روش مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته جمع‌آوری شد و داده‌های مصاحبه‌ها به روش کلایزی تحلیل شدند. یافته‌ها سه مضمون اصلی احساسات ناخوشایند تجربه‌شده مادر (الف. احساس بی‌ارزشی، شرم و گناه، ب. احساس افسردگی، ج. پرخاشگری و عصبانیت، د. احساس ناامیدی و تنهایی)، نگرانی‌های اجتماعی و تحصیلی (الف. ضعف در بعضی درس‌ها، ب. پنهان‌کاری و ارتباط اجتماعی کم، ج. دلهره فرزندآوری)، تنش و تعارض خانوادگی (الف. درگیری و تعارض با همسر، ب. درگیری و تعارض در تعامل با کودک) را نشان دادند. این یافته‌ها می‌تواند اطلاعات لازم را در خصوص منابع حمایتی و اتخاذ راهبردهای حمایتی و درمانی برای مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری جهت تأمین سلامت روان و بهبود زندگی آنها فراهم نماید.
واژه‌های کلیدی: ناتوانی یادگیری، پدیدارشناسی تجارب مادران، پژوهش کیفی
متن کامل [PDF 950 kb]   (744 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matin H, Ahmadi S, Jalali M. Phenomenology of the experiences of mothers of children with learning disabilities. ijfp. 2019; 5 (2) :53-64
URL: http://ijfp.ir/article-1-435-fa.html

متین حسین، احمدی صدیقه، جلالی مرضیه. پدیدارشناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری. روانشناسی خانواده. 1397; 5 (2) :53-64

URL: http://ijfp.ir/article-1-435-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه روانشناسی خانواده (نشریه انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران) Journal of Family Psychology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4009