:: دوره 4، شماره 2 - ( 12-1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 19-28 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین یک برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیک‌های آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی آن بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای
سید محمد سید محمودیان، حمید علیزاده، شهلا پزشک، احمد برجعلی، نورعلی فرخی
دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (625 مشاهده)
: اختلال نافرمانی مقابله‌ای نوعی اختلال رفتاری است که در پدیدآیی آن به نقش مهم روابط والد- فرزند تاکید می‌شود. ارتباط نامناسب بین مادر- فرزند می‌تواند این اختلال را ایجاد، حفظ و تشدید نماید. هدف  پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیک‌های آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی این برنامه بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود. طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. از این جامعه، 40 نفر از والدین با کودک دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای انتخاب و در دو گروه 20 نفره به صورت تصادفی منتسب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه‌ای تکنیک‌های آدلر-گلاسر را دریافت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله پس‌آزمون برنامه تکنیک‌های آدلر-گلاسر بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای تاثیر معنادار دارد. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت از این برنامه آموزشی می‌توان برای بهبود روابط مادر- فرزندی در کودکان اختلال نافرمانی مقابله‌ای به‌عنوان روش مداخله‌ای موثر، بهره برد.
واژه‌های کلیدی: تکنیک‌های آدلر-گلاسر، روابط مادر- فرزند، اختلال نافرمانی مقابله‌ای
متن کامل [PDF 1480 kb]   (266 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۶


XML   English Abstract   Print



دوره 4، شماره 2 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها